Menu

Almásy László: Az ismeretlen Szahara

Az útikönyv elviszi az olvasót a Líbiai-sivatagba.

Almásy minden rendelkezésre álló tényt összehasonlítva arra a következtetésre jutott, hogy az Olivák-oázisa, a Kufra és Abu Ballasz között félúton található ismeretlen oázis, valamint a régen keresett Zarzura oázis egy és ugyanazon a helyen, a Gilf Kebír északi előterében lehet.

Ezen a helyen pihentek meg Kambüszész perzsa király seregei, miközben a Szíva-oázis felé meneteltek. A könyvből megismerkedhetünk a Vádi Szúrában – Képek völgye – talált gazdag barlangfestmény lelettel is, amelyről szép és bőséges képanyag található.

Részlet a könyvből:

„Először 1926 telén léptem Afrika partjára Egyiptomban. Nagy túrakocsimmal végigjártam a Nílus völgyét Asszuánig, majd a núbiai sivatag homokjával megküzdve eljutottam Szudán fővárosáig Khartumig. Onnan a Kék Nílus mentén, majd annak egyik mellékfolyóját követve behatoltam Szudán egyik vaddús területébe és ezzel az
utazással oly utat tettem meg, amelyet még egyetlen gépkocsi sem járt be saját tengelyén.
A következő esztendőben rendezték Kairóban az első nemzetközi automobilkiállítást. Ezen már több kocsival képviseltem gyáramat és magammal hoztam néhány kísérleti gépet. Már akkor is főképpen a sivatagterep érdekelt.
Kora hajnalban a sivatag szélén fekvő Mena-House szállodánál gyülekeztünk. Néhány szenvedélyes automobilista, mérnökök, technikusok, a «sivatagjárók», vagy ahogyan mások mondták, a «sivatagbolondok». A francia Leblanc mérnök, aki az előző esztendőben különleges hatkerekű gépeivel Teheránban járt, és én, szudáni utam tapasztalataival, voltunk a kezdeményezők. Először a hatkerekűeket nyúztuk leírhatatlan próbákkal. Nincs az a hullámvasút, amely oly merész pályát követne, mint amilyeneket kikerestünk. Hamarosan begyakoroltuk a homokdűnék lankás oldalán való fölrohanást, és rájöttünk arra, hogy a gerincen hirtelen keresztbe kell rántani a kocsit, hogy a meredek lejtőn leszakadó homoklavina tetején zuhanjon le a túlsó völgybe.

Nemsokára szépen jövedelmező utasszállításra rendezkedtünk be, ezt a hatóság azonban hamarosan megtiltotta.”